نشان هفتاد زخم شمشیر بر پیکر سرور شهیدان
نشان هفتاد زخم شمشیر بر پیکر سرور شهیدان
ماجراى کشته شدن امام حسین علیه السلام از وقایعى است که بسیار مورد توجه ، قرار گرفته و تقاضا براى آگاهى از شرح ماجرا ، فراوان بوده است و این باعث شده که افراد مطلع ، مورد پرسش قرار گیرند .
در سالهاى واپسین ماجرا ، مردم به شاهدان واقعه و خاندان امام مراجعه مىکردند و آنان نیز شرح ماجرا باز مىگفتند ( = مقتل گویى مىکردند). در این راستا ، گزارشهاى فراوان مشهورترین شاهد و گزارشگر عاشورا ، یعنى «حمید بن مسلم» مورد توجه کسانى چون ابو مخنف قرار گرفت و در اثر مکتوب وى که در باره حادثه عاشورا است ، گردآورى شد و به متقاضیان عرضه شد.
همچنین گزارشهایى از مراجعه مردم به امام باقر و امام صادق علیهما السلام براى آگاهى یافتن از شرح ماجراى کربلا و پاسخهاى ایشان به دست ما رسیده است .
با افزایش گزارشهاى عرضه شده در باره این حادثه ، زمینه تالیفات مستقل دراین زمینه فراهم شد. نام کسانى چون اصبغ بن نباتة (از اصحاب أمیر المؤمنین) ، جابر بن یزید جعفى (م 128) ، عمار بن اسحاق دهنى (م133) ، جعفر بن عفان طائى (م 150 )و مشهورترین آنها ابو مخنف ( م 158) در بین پیشگامان این نوع تالیف ، به چشم مى خورد . عموم این تالیفات با نام «مقتل الحسین» شناخته مىشدند . در گزارش واقعه کربلا ،تاریخ نگاران بزرگ قرون چهار و پنج ، بهرههاى فراوانى از این مقتلهاى اولیه ، بردهاند.
ما در این جا برای نمونه ، یک حدیث از امام صادق در باره کشته شدن امام حسین علیه السلام می آوریم :
معاذ بن مسلم می گوید : از امام صادق علیه السلام شنیدم که فرمودند : بیش از هفتاد نشانِ زخم شمشیر ، بر پیکر پاک سرور شهیدان ، دیده شد .
متن خبر
الأمالی للطوسی : و عنه، قال أخبرنا أحمد بن عبدون، عن ابن الزبیر، عن علی بن الحسن بن فضال، عن العباس، عن أبی عمارة، عن معاذ بن مسلم، قال سمعت أبا عبد الله (علیه السلام) یقول وجد بالحسین بن علی (صلوات الله علیهما) نیف و سبعون ضربة بالسیف.
آدرس : امالی شیخ طوسی ص 677 ح 1431- 10 .